Skootterilla Ischian saaren ympäri

Viime aikoina olen koleina ja pimeinä iltoina viltin alla muistellut viime kesää ja sen aurinkoisia hetkiä. Vaikka mieltä ei ole vallannut synkkyys, niin ajatukset pyörivät hiekassa, lämmössä ja auringossa. Mieleeni palasi yksi päivä Ischian saarella, joka oli yksi kesäloman kivoimmista päivistä.

Vietimme heinäkuussa kolme päivää Ischian saarella. Yhtenä päivänä päätimme lähteä kiertämään saarta skootterilla. Emme koskaan olleet aiemmilla reissuillamme vuokranneet skootteria. En oikein tiedä miksi. Kaikenlaisilla kulkuvälineillä sitä on tullut maailmalla matkattua, mutta skootterin vuokraus on jäänyt aiemmin puheen tasolle. Skootteri on aivan loistava kulkuväline Ischialla ja miksei millä tahansa tämäntyyppisellä saarella. Näin kyytiläisenä olleena on helppo huudella, mutta liikenteessä sai keskittyä ajamiseen, sillä tiet olivat melkoista siksakkia ja pienellä saarella autoja ja skoottereita liikkui yllättävän paljon.

Vuokrasimme skootterin satamasta bussiaseman kupeesta. Hinta yhdelle päivälle oli 25€. Mitään vakuuksia tms. ei tarvinnut maksaa. Kypärät kuuluivat vuokrahintaan ja bensakin riitti juuri ja juuri koko päivän ajaksi. Skootteri näytti siltä, että sillä oli kulutettu Ischian teitä jo useamman kerran. Naarmuja oli valmiiksi.

Kiersimme saaren ajellen lähinnä "päätietä" pitkin. Kävimme tsekkaamassa suosituimmat rantakohteet ja arvioimme samalla niiden viihtyvyyttä. Näimme Casamicciolan, Laccon ja Forion rannat. Forio näytti kohteista tunkkaiselta ja ahdistavalta. Jätimme jopa lounaan väliin täällä, vaikka maha murisi jo kovasti. Sant'Angeloon ei saa ajaa moottorivehkeillä, joten skippasimme tuon rannan ja päädyimme ihastelemaan Sant'Angelon kauneutta hiukan korkeampaa La Floreana ravintolasta. Nautimme bruschettat virvokkein upein näköaloin.

Päivän skootteriajelun kohokohta oli Mount Epomeon valloittaminen. Ajoimme hiekkatietä ylös niin pitkälle kuin päästiin. Tämän jälkeen lähdimme kapuamaan jyrkkää mäkeä ylös. Hiekka pöllysi ja lämpötila oli reilusti yli 30'c.  Läähättäessäni mäkeä ylös tuli mieleen muistui, että olin tosiaan raskausviikolla 25 ja sykkeet olivat takuulla yli 150. Ensimmäistä kertaa tunsin oikeasti olevani raskaana, sillä vaikka maha oli pieni, niin ei se liikkuminen ollut yhtä jouhevaa kuin vuosi takaperin Mt. Hallasanilla. Maisemat vuorelta olivat kuitenkin mielettömät! Mount Epomeolta löytyy myös ravintola, jossa voi tankata energiaa kiipeämisen jälkeen maisemia ihastellen.

Vuoren valloittamisen jälkeen alkoi mieli tehdä uimaan. Päätimme ajella Ischia Pontelle Castello Aragonen juurelle polskimaan. Merivesi puhdisti hiekasta ja pölystä ja virkisti suunnattomasti. Ischia Ponten pikkukadut näyttivät kaikinpuolin kivoilta, mutta aikaa niiden tutkimiseen ei tällä kertaa riittänyt. Rennon uimahetken jälkeen suuntasimme takaisin satamaan palauttamaan skootterin. Päivän päätteeksi nautimme maukkaan illallisen merenrannassa muistellen kivaa päivää.

Näimme päivän aikana paljon upeita ja erilaisia maisemia. Skootterin vuokraaminen todellakin kannatti. Miksi ei olla aiemmin vuokrattu skootteria? Sitä mietin useasti tuon päivän jälkeen.

Kyllähän nuo kesäiset maisemat edelleen piristävät mieltä ja tuovat hauskoja muistoja, mutta toisaalta nautin ulkona olevasta valkoisesta lumesta ja pikkupakkasesta.