Viikonloppu taaperon kanssa Kööpenhaminassa

Viime viikonloppuna tuli pitkästä aikaa tehtyä rento viikonloppureissu ulkomaille. Kööpenhamina on kohteena viikonloppulomalle oivallinen ja niin helppo lastenkin kanssa. Lyhyt lento, monipuoliset nähtävyydet, toinen toistaan herkullisemmat ravintolat & kahvilat sekä lyhyet välimatkat kaupungin sisällä ovat hyviä syitä matkustaa lyhyellekin kaupunkilomalle Kööpenhaminaan.

Itse olen juossut tarpeeksi Euroopan kaupunkien nähtävyyksien perässä, joten kaupunkilomat ovat nykyisin lähinnä hengailuun ja nautiskeluun keskittyviä reissuja. Tosin tämä(kin) on hiukan muuttunut taaperon kanssa matkustaessa. Etukäteen meillä ei ollut muita suunnitelmia viikonlopulle kuin käydä Tivolissa.

Lennettiin Kööpenhaminaan puoliltapäivin perjantaina. Koska lento osui täydellisesti päiväuniaikaan ja minireissaaja oli riekkunut itsensä aivan väsyksiin kentällä, hän nukkui koko lentomatkan. Perillä oltiin puoli kahden maissa ja hotellilla kahden jälkeen. Heitin tavarat huoneeseen ja lähdettiin melkein samalta istumalta keskustaan. Torvehallerneilla meitä odotteli matkatoverit, joiden kanssa vietettiin koko viikonloppu.

Kööpenhaminassa riittää leikkipuistoja koluttavaksi. Me ehdittiin testata vain Ørsteds Parkin leikkipaikat, jonne suunnattiin myöhäisen lounaan jälkeen. Taaperolle leikkipaikan nyt ei tarvitse olla kummoinen, mutta näissä riitti kyllä tekemistä pidemmäksi aikaa. Leikkipuistosta löytyi yllättävän hyvät fasiliteetit siististä vessasta lähtien. Mikäs tuolla oli tanskalaista lattemammaa esittäessä. Leikkipuiston jälkeen käveltiin lähemmäksi keskustaa ja käytiin syömässä. Ennen paluuta hotellille käytiin vielä ihastelemassa Nyhavnin värikkäitä taloja. Ilta-aikaan Nyhavn kuhisi turisteja. Tänne kannattaa ennemmin suunnata aamuaikaan, jos haluaa ottaa rauhassa kuvia ja ihastella värikkäitä taloja.

Lauantaina lähdettiin heti aamusta liikenteeseen. Ennen Tivolia käytiin Christianborgin alueella kävelemässä. Muutoin vietettiin koko päivä Tivolissa. Tivoli avautuu viikonloppuisin (vasta) klo 11 ja tuohon aikaan väkeä oli vielä siedettävän vähän liikkeellä. En ollut aiemmin oikein tajunnut, mistä tämä Kööpenhaminan Tivolin hehkutus oli lähtöisin, mutta vierailun jälkeen ymmärrän kyllä, miksi paikkaa kehutaan. Tivoli on ihan mieletön paikka! Alueelta löytyy pienille ja isoille lapsille tekemistä ja tekemistä koko päiväksi. Maukkaiden ravintoloiden kohdalla iski lähinnä valinnanvaikeus. Me kävimme lounaalla Wagamamassa, jonka kanadonburi oli niin hyvää. Minireissaajan päivän kohokohtiin kuului autoajelut, akvaario sekä kaksi uutta masiinasta saatua pehmolelua. Itse keskityin testaamaan rohkeuttani pelkästään jo katsemalla hurjia laitteita. Onneksi me aikuiset päästiin huvittelemaan hiukan ja testaamaan omia rajoja.

Sunnuntaina palasimme jo päivällä kotiin. Lentoaika oli jälleen erinomainen taaperon jaksamisen kannalta ja päivää jäi vielä kotipuuhillekin. Maanantaina olin jotenkin niin virkistynyt. Tämä miniloma oli tosi kiva, leppoisa ja ennen kaikkea niin iisi. Kööpenhamina toimii erinomaisesti taaperon kanssa ja suosittelen lämpimästi Kööpenhaminaa viikonloppukohteeksi ja perheillekin tämä on niin kiva loma lomakohde.