Hongkongin pikaopas - mitä tehdä parissa päivässä

Hongkong on kaupunki, jossa elämyksiä riittää loputtomiin. Tähän ei voi todeta muuta kuin, että kyllä näin on. Kaupungista ei hetkessä elämykset lopu. Monilla Hongkong toimii layover-kaupunkina, jossa vietetään pari päivää ennen kuin jatketaan matkaa johonkin muualle.

Meilläkään ei ollut aikaa kuin muutama päivä, joten ehdimme riipaista vain pintaa suurkaupungin sykkeessä. Mitä teimme / ajattelimme tehdä / voisi tehdä Hongkongissa parin päivän ajan? Tässä ajatuksia ja vinkkejä. Liian kiireinen turisti ei kannata olla, vaan kannattaa jättää aikaa fiilistelylle.

Lentokentältä kaupunkiin

Airport Express on todella nopea ja kätevä tapa päästä lentokentältä keskustaan. Matka taittuu 24 minuutissa ja pääset Hong Kong stationille tai Kowloon stationille. Näiltä asemilta on mahdollista saada ilmainen shuttle bus kuljetus hotelleihin. Hintaa junakyydille tulee 100 HK$. Tämä on siis per suunta. Menopaluun hinta taisi olla 180HK$.

Taksi keskustaan maksaa 200 - 300 HK$ riippuen mihin päin on suuntaamassa. Centralille taksikyyti on noin kolmensadan hujakoilla, kun taas Kowloonin puolelle lähempänä kahtasataa. Ero ei ole siis suuren suuri tuohon junakyytiin verrattuna. Matka-aika on tosin pidempi riippuen ruuhkista.

Halvin ja erinomainen tapa päästä keskustaan, on ottaa bussi lentokentältä. Bussiverkosto on kattava ja muun muassa meidän bussikyyti Diamond Hill MTR-asemalle maksoi yhteensä 88 HK$. Bussimatka kesti noin 45min ja vei suoraan meidät hotellin nurkille. Kätevä. Lippu kannattaa ostaa etukäteen, sillä vaihtorahaa et saa takaisin bussissa maksaessasi.

Kowloon

Kowloonin puoli on paljon enemmän kiinalaisempi ja rosoisempi. Tykkäsin paljon enemmän Kowloonista kuin Centralista. Meidän hotelli sijaitsi hiukan syrjässä Diamond Hills- aseman vieressä. Teimmekin ensimmäisenä piiiiiiiitkän kävelyreissun hotellilta aina Tsim Tsa Tsuille asti. Matkalla täytimme mahat korelaisella ruoalla. Ihmettelemistä riitti etenkin siinä, miten paljon Hongkongissa remontoidaan ja rakennetaan. Ei ollut ihan helppo kiertää isoa rakennustyömaata.

Päivän voi aloittaa Ladies' Marketilta, jossa krääsää riittää joka lähtöön. Melko lähellä Ladies' markettia on Flower Market, josta löytää eksoottista kukkaloistoa. Molempiin on helppo kävelymatka esimerkiksi Mong kok East- tai Prince Edward- MTR asemalta. Jos olet kiinnostunut yömarkkinoista, kannattaa iltakahdeksan jälkeen suunnata Temple streetin iltatorille.

Jos haluaa fiilistellä opasteita ja valtavaa hälinää, kannattaa kävellä Nathan Roadia pitkin aina Tsim Tsa Tsuille asti. Katua kävellessä ei tiedä pitäisikö katsoa ylös-, alas- vai eteenpäin. Niiden opastekylttien määrä on jommoinen. Nathan Roadilta voi tehdä sivuhypyn Kowloon Parkiin, jossa on ihanan hiljaista ja rauhallista. Matkan jatkuessa voit pysähtyä ihmettelemään Chungking Mansions-rakennusta, joka on kuulemma erittäin paljon siistiytynyt ainakin ulkonäöltään viime vuosina.

Kowloonin puolen nähtävyyksiin kuuluu ehdottomasti Tsim Tsa Tsuin kävelyalue ja Hongkongin Hollywood-kävelypromenaadi Avenue of Stars. Täältä voi bongata muun muassa kuuluisan näyttelijä Bruce Leen patsaan.

Victoria Harborin kauneutta kannattaa ihastella sekä päivä- että ilta-aikaan. Iltaisin voit seurata upeaa valoesitystä nimeltä "A Symphony of Lights" klo 20 joka ilta. Valoshow kestää 13minuuttia. Lisätietoja esityksestä täältä.

Hongkong ehdottomiin juttuihin kuuluu lauttamatka Star Ferryllä Kowloonilta Centralin puolelle. Arkisin lauttamatka maksaa 2,5 HK$ ja viikonloppuisin 2,8HK$. Oikein mukava tapa matkustaa, ainakin minun mielestäni.

Kowloonin puolelta löytyy myös paljon kaikkea muuta. On temppeleitä ja museoita, joissa valitettavasti emme ehtineet vierailla. Parin päivän aikana pitää priorisoida, jotta ehtii nähdä edes osan haluamastaan.

Central

Centralin puoli on eurooppalaisempi. Centralin puoli oli myös syömisen puolesta huomattavasti kalliimpi, joten suosittelen herkuttelemaan Kowloonin puolella. Centralin ihmeellisyyksiin kuuluu tietenkin Victoria Peak ja Peak Tram, jolla pääsee ylös asti.

Vinkki: Mene tänne aamupäivällä tai päivällä, jotta ei tarvitse odotella ikuisuutta tramiin pääsyä. Me menimme Peak Tramin-pysäkille klo 19 aikoihin ja saimme jonottaa aika kauan. Matka ylös ei ollut kovin ihmeellinen, sillä ratikka oli aivan täynnä väkeä. Näkymät Peakilta ovat kuitenkin kaiken vaivan arvoiset. Sitä näkymää ei unohda. Me kävelimme lopulta alas Peakilta ja matka taittui hyvinkin sukkelaan alamäkeen.

Centralin puolelta löytyy myös kuuluisat liukuportaat "Central-Mid-levels-liukuportaat, jotka helpottavat työläisten matkustamista. Me ajelimme liukuportaat ylös asti. Keskellä reittiä löytyy parikin pysähdyspaikkaa. Kannattaa muun muassa pysähtyä Lontoon Sohoa muistuttavalla alueella, jossa on paljon baareja.

Centralin puolta emme ehtineet niin paljon näkemään. Sieltä löytyy paljon kauppakeskuksia ja ravintoloita yms. Seuraavalla kerralla haluan ehdottomasti tutustua tarkemmin Centralin puoleen. Testasimme kyllä satamassa olevan maailmanpyörän, joka ilta-aikaan oli oikein kiva kokemus.

Lamma Island

Hongkongin läheltä löytyy useita saaria, joilla vierailla. Lantau on yksi suosituimmista. Samoin Lamman saari, jolla me vierailimme aurinkoisena iltapäivänä. Otimme Centralin puolelta Central Pie 4-laiturilta lautan Sok Kwu Wanille (toinen vaihtoehto määränpääksi on Yung Shue Wan). Hinta oli reilu 20HK$ viikonloppuna ja matka kesti 30minuuttia. Kannattaa ottaa lautta esimerkiksi Sok Kwu Wanille, nauttia maukas lounas jossain kalaravintolassa ja jatkaa matkaa kävellen Yung Shuw Wanille. Näiden kylien välillä on merkattu reitti (n. 7km), joka kannattaa kävellä, jos aikaa on. Reitin varrelle mahtuu rantoja ja muita nähtävyyksiä.

Sok Kwu Wanin kalastajakylästä löytyy useita maukkaita ravintoiloita, joissa voi nauttia tuoretta kalaa. Me jaoimme kuuden ruokalajin menun, jossa oli kalaa monessa eri muodossa. Ateria oli herkullinen. Kalan kyytipojaksi joimme Okinawan Orion-oluet, joista tuli ihan mieleen häämatkamme viime kesänä. Saimme ravintolasta mukaan ilmaiset voucherit, joilla pääsimme takaisin Centralille.

Lamman saarella oli ihanan rauhallista. Jos saa tarpeekseen suurkaupungin sykkeestä, niin voi ottaa lautan saarelle ja unohtaa kaiken metelin. Tämä on mielestäni Hongkongin monipuolisuuden etu. Saarille pääsee rauhoittumaan ja sen jälkeen jaksaa taas vilistää suurkaupungin vilkkailla kaduilla.

Shoppailu

En ole vieläkään päässyt yli Harbor Cityn suuruudesta. Jos on vähän aikaa, mutta haluaa koluta mahdollisimman paljon kauppoja, niin Harbor City on oiva valinta tähän. Paikka on jäätävän kokoinen. Etsimme O:lle yhtä kauppaa ja siihen seikkailuun meni tunti. Apua sai kysyä kolme kertaa ja veikkaan, että muutama kilometri tuli käveltyä kauppakeskuksen sisällä. Täältä löydät takuulla etsimäsi liikkeen. Ostoskeskuksia on mielettömästi kaupungissa, tämä on vain yksi niistä. Suosittelen.

Ruoka

Dim sumit. Siinä vastaus nälkäiselle. Hongkongissa dim sumit kuuluvat ehdottomasti matkailijan ruokaympyrään. Hongkong on muuten maailman keittiöiden kattila, josta saa monenlaista eri ruokaa. Voit valita kiinalaisen, japanilaisen, korealaisen keittön väliltä. Myös länsimaalaisia ravintoloita löytyy moneen makuun. Tietysti suosittelen maistelemaan aasialaisia herkkuja. Me painotimme omalla reissulla dim sumeja ja korealaista ruokaa.

Vaihtoehto

Maailman yksi kuuluisimmista jollei kuuluisin laukkarata Happy Valley racecourse on yksi vaihtoehto, jos haluaa tehdä ihan jotain muuta. Paikassa on järjestetty laukkakisoja aina vuodesta 1846. O kertoi aikaisemmasta kokemuksesta, että tänne kannattaa mennä ihmettelemään. Kuva laukkakisoista on otettu O:n reissulta vuodelta 2009.

Hongkongin elämykset eivät siis hetkessä lopu. On se vain upea. Jos etsit lisää Hongkong-aiheisia matkapostauksia, niin kurkkaappa Tämä Matkan Annan tai Veera Biancan blogeihin.