Woihan Wellness-risteily! Hyvinvointia Itämerellä

*Yhteistyössä Tallink Siljan kanssa*

Pääsin pari viikkoa sitten testamaan Tallink Siljan uutta ja ensimmäistä kertaa järjestettävää wellness-risteilyä. Olin haaveillut talven aikana joogaretriitistä, hyvinvointilomasta ja pienestä irtiotosta viikonloppuloman merkeissä. Alkuvuosi oli ollut vauhdikas ja tarvitsin matkan, jossa sai keskittyä omaan (ja ystävän) hyvinvointiin. Kun luin ensimmäisen kerran wellness-risteilyn sisällöstä, kiinnostuin siitä heti. Risteily kuulosti ihanan rennolta irtiotolta. Tässä matkassa yhdistyi juuri jooga, hyvinvointi ja viikonlopun irtiotto. Edellisestä Päivä Tukholmassa-risteilystä Siljalla oli kulunut jo 14- vuotta, joten oli aikakin lähteä ihmettelemään Itämeren risteilymeininkiä. Matkaseuraksi lähti rakas ystävä, jonka kanssa tiesin jakavani parhaiten tämän risteilyn kokemukset. Melkoinen naisten wellness-loma risteilystä muodostuikin. Risteilyn lopputuloksena oli kaksi hymyilevää ja hyvinvoivaa naista, joille jäi takuulla tämä matka mieleen.

Wellness-risteilyn sisältöön kuului:

• 2 pilatesharjoitusta (60min ja 75min)
  • 2 joogaharjoitusta (75min)
  • Anne Kukkohovin korkkarikoulu
  • Hanna Kiviharjun luento "Näin rytmität työn, treenin ja palautumisen oikein"
  • Aamusmoothiet
  • Lisämaksusta Kolmen ruokalajin wellness-menu molempina iltoina Tavolata-ravintolassa

Matkamme alkoi Silja Seranadella Olympiaterminaalista la 28.3. Terminaalissa oli wellness-risteilylle lähteville oma check-in, jossa jaettiin risteilyyn sisältyvä joogamatto, kortti minikauneushoitoon, illalliskortit ja risteilyn ohjelma. Laivassa emme ehtineet kuin heittää tavarat hyttiin, sillä ohjelma alkoi heti laivan irrotessa satamasta. Ensin kävimme varaamassa minikauneushoitoon ajat ja sieltä suuntasimme Anne Kukkohovin pitämään korkkarikouluun, joka pidettiin Siljan kokousosastolla kannella 6.   Minikauneushoitojen varaus oli vähän kaoottinen. Halusimme minimanikyyrit ja onneksi menimme varaamaan ne heti, sillä kaikki ajat menivät kuin kuumille kiville ja manikyyriä oli tekemässä vain yksi henkilö. Muut hoidot, kuten kampaus ja hieronta, eivät tuntuneet olevan suosittuja.

Anne Kukkohovin korkkarikoulu oli mainio. Anne jakoi vinkkejä korkkareilla kävelyyn, hyvien korkokenkien ostamiseen ja näytti erilaisia kävelytyylejä. Mitkä korkkarit sillä naisella oli itsellään jalassa! Harva sellaisilla pysyy pystyssä. Tunnistin eri kävelytyyleistä olevani harppoja. On sama, onko jalassani lenkkarit vai korkkarit niin kävelytyyli on melko sama. Korkkarikoulun lopuksi arvottiin 495€ arvoinen lahjakortti Nina's liikkeeseen. Naiset varmasti ymmärtävät, kuinka onnellinen lahjakortin voittaja oli. Vastaus: hyvin onnellinen. Olisin kaivannut korkkarikouluun itse opastusosuutta. Olisi ollut kiva saada henkilökohtaisia vinkkejä korkkareilla kävelyyn.

Annen korkkarikoulun jälkeen oli aika ensimmäisen joogatunnin. Villa Mandalan ohjaaja Hanna Kiviharju piti joogatunnin, joka sopi kaikille. Joogasali oli tällä kertaa vähän erilainen, nimittäin laivan keulassa sijaitseva neukkaritila kokolattiamattoineen oli melko eksoottinen joogapaikka. Paikassa ei kuitenkaan ollut mitään valittamista. Joogatunti oli erinomainen ja Hanna ohjaajana alan ammattilainen. Hannalle isot taputukset mahtavista harjoituksista.

Joogatunnin jälkeen oli aika siirtyä minimanikyyriin. Uudet lakat kynsissä ehdimme sopivasti vaihtamaan hyttiin vaatteet ja sitten oli illallisen aika. Wellness-menu sisälsi kolme ruokalajia. Ensimmäisenä iltana alkuruoaksi tarjoiltiin valkoista papukeittoa, pääruoaksi ruijanpallasta ja jälkiruoaksi raakasuklaakakkua. Kaikki kolme ruokalajia olivat erittäin maukkaita. Harmitti, kun maha oli niin täynnä ettei jaksanut syödä raakasuklaakakkua loppuun asti. Niin suussasulavan herkullista se oli! Kyllä tie hyvinvointiin käy vatsan kautta. Illallisen jälkeen suuntasimme suoraan nukkumaan.

Sunnuntaiaamu alkoi aamujoogalla ja smoothiella. Joogatunnin jälkeen rauhallinen mielemme järkkyi aamupalabuffetissa, sillä siellä oli tuttuun hirveä ryysis. Maha oli kuitenkin saatava täyteen ennen Tukholmaan menoa. Päivämme Tukholmassa oli hyvin sateinen. Vanhankaupungin kadut tulvivat ja molempien sateenvarjot menivät vinksinvonksin tuulen mukana. Ehdimme kuitenkin tallustella Tukholman katuja, käydä kahvilla parikin kertaa ja ihmetellä NK:n ruokaosaston herkkuja. Uusi kahvilatuttavuus vanhassakaupungissa oli Cafe Schweizer Konditori. Ihanan rento ja retro kahvila. Kannattaa käydä. Sateisen Tukholmaseikkailun jälkeen suuntasimme hyvissä ajoin takaisin laivaan, koska halusimme päästä testaamaan laivan spa-osaston.

Porealtaassa aika vierähti kuin iltamissa ja lihaksetkin lämpesivät valmiiksi ennen pilatestuntia ja luentoa. Luennolla saimme hyviä vinkkejä palautumiseen ja hyvän kunnon ylläpitämiseen. Pilates-tunti lempeän haastava. Pilates-tunnilla pääsin ihan uudelle tasolle omassa harjoituksessani ja tunsin kuinka kroppa kiitti hyvästä harjoituksesta. Pilatestunnit olivatkin suosikkejani tällä risteilyllä. Sunnuntai-illan wellness-menu sisälsi sashmivalikoiman, kanaa pääruoaksi ja jälkiruokana oli lime-intiaanisokerissa marinoituja marjoja ja hedelmämysliä. Etenkin jälkiruoan herkulliset vadelmat herättivät iloisen positiivisen keskustelun ihanan herkullisista marjoista ja tulevasta kesästä.

Maanantaiaamu ennen Helsinkiin saapumista oli itselleni vähän vaikeahko. Yöllä laiva keikkui sen verran paljon, että yöunet jäivät melko vähäisiksi. Taistelin myös huonon tyynyn kanssa koko yön, joten niskat olivat totaalijumissa. Tästä huolimatta aamun 60min pilatesharjoitus sujui hyvin ja mieli oli tunnin jälkeen virkeä kuin mikä. Itämeren tyrskyt tosin aiheuttivat haasteita tasapainoilussa, mutta otimme haasteen vastaan ja kyykkäsimme laivan keikkuessa yhdellä jalalla. Niin se tasapainokin kehittyy! Pilateksen jälkeen aamiainen buffetissa valmisteli jaksamaan matkan töihin. Töihin tullessa olo oli energinen. Ajatus kulki, kroppa oli hereillä ja fiilikset aivan huipussa.

Kyllä sitä joogattiin muaallakin kuin joogatunnilla

Wellness-risteilyn plussat ja kehittämiskohdat:

+ Erinomaiset jooga- ja pilatestunnit. Hanna Kiviharju oli erinomainen ohjaaja.
+ Kolmen ruokalajin wellness-menu Tavolata-ravintolassa molempina iltoina oli mitä maukkain (ja terveellinen). Pisteet 4,5/5
+ Aamusmoothiet ennen jooga- ja pilatesharjoitusta (pähkinöitä olisin kaivannut kylkeen)
+ Wellness-konsepti kokonaisuudessaan oli todella hyvä. Wellness-teema tarjoaa omaa hyvinvointia piristävää tekemistä laivalle.
+ Risteily sopii erinomaisesti kaikille parikymppisestä isompiin kymmenlukuihin. Ei todellakaan pelkästään eläkeläisille ;) Nyt kohdejoukko oli jotain 20 - 55 ikähaitarin väliltä.
- Hiukan hapuilevaa oli organisointi vastaanoton, tiedottamisen ja aikataulutuksen osalta
- Laivan lähtiessä Helsingistä voisi olla jonkinlainen info risteilyn ohjelmasta, ns. "tervetuliaistilaisuus". Monet tuntuivat olevan vähän hukassa.
Tervetuliaisdrinkkinä ennen ohjelmaa olisi maistunut smoothie, sillä syömään pääsimme illalla vasta klo 21.
- Luento olisi voinut olla pidempi
- Korkkarikouluun olisin kaivannut lisäaikaa opastamiselle
- Kauneushoitojen osalta olisi pitänyt olla useampi henkilö tekemässä manikyyrejä

Kaiken kaikkiaan uudenlainen wellness-teema sopii mielestäni Päivä Tukholmassa-risteilylle mainiosti. Miksi ei myös lyhyemmille risteilylle, kuten saaristolaisristeilylle. Parissa päivässä tosin irtaantuu arjesta paremmin. Laivalla on usein aika vähän tekemistä, joten tällaiset teemaristeilyt ovat oikein tervetullut lisä. Lähtisin kyllä toistekin. Risteilyllä puri myös pieni pilateskärpänen ja aion ottaa taas tavaksi käydä pilatestunnilla ainakin kerran viikkossa.

Käykääs myös kurkkaamassa Wellness-risteilystä tehty video täältä. Siellä seikkailee pari tuttua naista! :)