Aurinkolomalla Dubaissa

Missä: Dubai, Arabiemiraatit
Milloin: Joulukuu 2015
Majoitus: Flora Grand Hotel (4*, n.80€/yö)
Sää: Aurinkoa, lämpöä +25- 28'C
Valuutta: Dirham (1€ = 4AED)

Kesäloman aurinkoisista hetkistä on kulunut neljä kuukautta ja olin jo unohtanut, miltä tuntuu hypätä ulos auringonpaisteeseen ja tuntea kesäinen lämpö poskipäillä. Lämpö, hame, aurinko ja sininen taivas. Tuo yhdistelmä on mitä mainioin ja sitä näin vuoden pimeimpinä hetkinä kaipaa niin kovasti.

En olisi uskonut, että itselleni tarjoutuisi mahdollisuus nähdä joulukuussa aurinkoa. Mutta kun eteen tupsahti viikon loma, niin eihän siinä auttanut muu kuin hyödyntää tilaisuus! Vietimme pitkän ja mahtavan viikonlopun Dubaissa pelkästään auringosta ja lämmöstä nautiskellen. D-vitamiinivarastot tulivat täyteen ja voi kuinka hyvää se tekikään! Pääsimme myös ihmettelemään Arabiemiraattien kansallispäivän meininkejä. Kaupungissa asuvilla ihmisillä oli pitkä viikonloppu ja se näkyi myös ruuhkana rannalla. Rannalla näkyi totta kai myös kameleita!

Dubai on kutkutellut ajatuksissa aina silloin tällöin. Jos kaipaa aurinkoa, helppoa lomakohdetta ja lämpöä, niin Dubai on mainio kohde! Dubai on myös oivallisen lentomatkan päässä Suomessa. 6h ja olet kohteessa! Dubaihin lentoajat Suomesta ovat vähän huonohkot herkkäuniselle. Saavuimme Dubaihin aamulla klo 5 ja lähdimme sieltä aamulla klo 6. Yksi yö menikin kokonaan valvoessa, mutta mitä sitä ei aurinkoloman eteen tekisi!

Olin lukenut Britannikan blogista ajatuksia Dubaista ja ajattelin, että Dubai voisi olla sellainen kohde, josta en pitäisi. Dubai on keskelle aavikkoa rakennettu pilvenpiirtäjäkulissi. Olo tosiaan oli kuin olisi kävellyt elokuvan kulisseissa muutaman päivän ajan. Olin hyvin hämmästynyt, miten laajalle levittäytynyt kaupunki oli. Metromatka Deirasta Dubai Marinaan kesti kolme varttia ja siinä matkalla ehti ihmettelemään maisemia pääpyörällä. Kuin huomaamatta istuin naisten osastolla metrossa ja vartijanainen piti huolen siitä, ettei miehet astuneet jalallakaan tuolle osastolle.

Kaikki oli jotenkin niin yliöveriä, suurta ja mahtipontista. Paikallisuudesta ei ollut tietoakaan. Onhan Dubain väestöstä 80% expateja. Me majoituimme Deirassa, jossa on vähän enemmän paikallisuutta. Ehdittiin siis nähdä vähän jotain muutakin kuin uusia rakennuksia ja ostoskeskuksia. Deiran mauste- ja kultasoukit kannattaa ainakin tsekata. Emme nousseet Burj Khalifaan ihastelemaan maisemia, sillä ajateltiin, että se ei olisi sen arvoista. Omasta mielestäni tuo maailman korkein rakennus ei ollut mikään erikoinen. Ihan kiva, sanoisin.

Oliko Dubailla meille jotain annettavaa?

Ensimmäiset fiilikset itse kohteesta olivat hyvin hermostuneet, sillä passintarkastusjono oli hitaampi kuin etana. Jonotimme aamutuimaan passintarkastuksessa n.45min ja väsyneenä kiristelin hampaita ihan jonkin verran. Meitä myös huijattiin heti ensikättelyssä taksin hinnassa lentokentältä hotellille. Matka hotelille kentältä maksui triplasti enemmän kuin taksimatka kentälle. Olo oli tyhmä jo ennen kuin päästiin itse hotellille. Virkistävien altaalla otettujen päiväunien jälkeen olimme valmiit tutkimaan Dubaita ja siinä mielikin kirkastui.

Pukeutumisen osalta olin yllättynyt. Turistit liihottelivat pitkin kaupunkia sortseissa ja hihattomissa. Selvästikään Dubaissa ei olla niin tiukkoja pukeutumisen suhteen kuin esimerkiksi Abu Dhabissa. Itselläni oli olkapäät peitettyinä ja hamekin ylsi ensimmäisinä päivinä nilkkoihin asti. Dubai Marinan rantabulevardilla ihmiset kulkivat minisortseissa ja bikineissä. Rantojen läheisyydessä pukeutuminen oli siis selvästi rennompaa.

Yksi asia, johon oikeasti jouduin kiinnittämään huomiota, oli etten vahingossa vain antanut pusua O:lle keskellä katua. Sitä nimittäin voi tehdä jotain tuollaista automaattisesti. Myös toisen kädestä pitäminen ja halailu on ankarasti kiellettyä. Aiemmin tänä vuonna ulkomaalaispariskunta oli pidätetty, koska olivat pussaaneet keskellä katua.

Alkoholin puuttuminen ravintoloista ja katukuvasta oli kyllä todella jees. Otin itsekin mielelläni raikastavan smoothien ennemmin kuin kylmän oluen. En edes tiedä, mitä hotellin aulabaarissa olut olisi maksanut, koska emme sitä kaivanneet. Kuulimme kuitenkin paikallistelta kontaktilta, että drinkistä tai oluesta saisi helposti maksaa 15€.

Me vietimme aikaa Dubai Marinan rannalla ja nautimme ulkoilmasta. Tiedättekö, miten hyvää ihmiselle tekee olla ulkona! Kävelimme myös kuin hullut ensimmäisenä päivänä, sillä meidän tuttuun tyyliin kuului jalkautua maastoon ja tutkailla katuja tarkemmin. Kun päivän kilometrit alkoivat näyttää yli 35km kävelyä yhdelle päivälle, oli aika levähtää. Tosin levähtämisestä ja jalkojen lepuuttamisesta ei tullut mitään, sillä menimme ostoskeskukseen shoppailemaan. Onhan Dubai ostoskeskukset yksi kaupungin nähtävyys jo itsessään!

Shoppailu on kansallislaji. Olin itsekin varustautunut tyhjällä repulla ja reippaalla shoppailuasenteella. Dubain ostoskeskukset ovat ihan hillittömän kokoisia ja shoppailuun on kyllä tarjolla parhaat mahdolliset puitteet. Mitä minä löysin? Löysin rakkolaastareita, kun kävelin jalkani rakoille :D Myös ostokeskusten kahvilat ja jätskibaarit tulivat tutuiksi, sillä tällä reissulla minä olin se makutuomari ja ostoskassien kantaja, kun O ravasi kaupasta toiseen. Itselleni tuli rehellisesti sanottuna aika paha olo koko kulutushysteriasta, joka Dubaissa selkeästi vallitsi.

Mitä osaisin sanoa fiiliksenä Dubaista? Onhan se överi ja keskellä aavikkoa on sellainen pilvenpiirtäjäparatiisi ettei ekologisuudesta ole tietoakaan. Jos kuitenkin kaipaan marras-joulukuussa aurinkoon, niin lähtisin kyllä varmasti toistekin Dubaihin. Aurinkolomalle sillä on annettavanaan kaikki tarvittava. Seuraavalla kerralla otamme golf-mailat mukaan, sillä ei sitä rannalla loikoilua ja shoppailua paria päivää enempää jaksa.

Vinkit Dubaihin:

• Päivälippu metroon maksaa 22AED, joka maksaa itsensä takaisin
  • Hintataso on Suomen tasolla, mutta jos haluat syödä halvemmin niin ostokeskuksten food courteista löytää makoisia annoksia
  • Dubaista löydät kaikki mahdolliset kansainväliset ravintolaketjut
  • Majoitu Dubai Marinan alueelle, jos haluat keskittyä rantalomailuun
  • The Mall of Emirates -ostokeskus on ihan ok, mutta keskity shoppailemaan Dubai Mall-ostoskeskuksessa
  • Dubaissa on tarjolla mehuja joka lähtöön. Kannattaa myös ehdottomasti maistella hyviä moctaileja
  • Taksit ovat halpoja kulkuvälineitä ja sen saaminen on helppoa, jos ei halua matkustaa metrolla
  • Jos haluat shoppailla, lähde tyhjällä matkalaukulla