Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding

"Ootko ikinä nähny pandan liikkuvan?"

"No en!"

"Nukkuukohan ne vaan aina?"

"En mä tiedä, varmaan."

Chengdun päänähtävyyksiin tai paremmin sanottuna kohteisiin kuuluu ehdottomasti

Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding

. Tämä paikka ei ole eläintarha. Tämä paikka on pandojen suojelukeskus, jossa tehdään valtavasti töitä pandojen hyväksi. Paikassa tehdään nimensä mukaisesti myös tutkimusta, panostetaan pandojen hyvinvointiin sekä ravitsemukseen. Olosuhteet pandoille on tehty mahdollisimman luonnollisiksi ja hyviksi. Alueelta löytyy myös Giant Panda museo, josta saa tietoa pandojen suojelusta, niiden uhanalaisuudesta ja elinalueista Kiinassa. Paikka on myös tunnettu siitä, että muutamien eläintarhojen pandat maailmalla ovat kotoisin juuri täältä keskuksesta.

Olin vähän etukäteen jo yllättynyt, miten paljon kehuja tämä paikka oli saanut esimerkiksi

Tripadvisorissa

. Yleensä tällaiset eläinaiheiset kohteet eivät nyt ehkä ole sieltä suosituimmasta päästä. Pandahehkutus ei ollut yhtään aliarvioitua, vaan kyllä tämä paikka kaikki kehut ja lässytykset ansaitsee.

Monet hotellit Chengdussa järjestää hotellilta kuljetukset kohteeseen. Me nappasimme aamulla taksin hotellin edestä (80RMB) ja olimme hiukan jälkeen kahdeksan paikan päällä. Pandakeskukseen kannattaa mennä ihan aamulla, koska tällöin pandat ovat virkeimmillään. Ei missään nimessä kannata missata pandojen ruoka-aikaa klo 9. Oli ihan uskomatonta nähdä nuo valkomustat körmyt ahmimassa bambuversoja. Nää tyypit nautti elämästä (ja ruoasta)!

Kaikista parhain kokemus oli pikkupandojen telmimisen seuraaminen. 3 kaverusta repivät toisiaan korvista ja olivat välillä ihan vinksinvonksin. Noitten kaverusten leikkiminen sai kyllä hymyilemään. Olivat ne niin uskomattoman hellyyttäviä. En ollut koskaan aikaisemmin nähnyt pandan liikkuvan, joten pikkupandojen leikkejä unohtui katselemaan ihan pitkäksi toviksi. Pandat näytti hyvinvoivilta, virkeiltä ja iloisilta.

Suojelukeskuksen alue on iso. Sen koko yllätti. Kävellen pääsee näppärästi paikasta toiseen hyvien opasteiden avulla. Jos ei jaksa kävellä, alueella kiertää pieni bussi viemässä turisteja paikasta toiseen. Aikaa täällä vierähti yhteensä kolmisen tuntia. Siinä ajassa ehdimme kiertää laajasti alueen läpi ja näimmekin yli 40 pandaa retkemme aikana. Myös muutama punainen panda ja pari mustaa joutsenta tuli kohdattua.

Jos haluaa matkustaa halvalla hinnalla takaisin Chengdun keskustaan, kannattaa ottaa bussi. Bussilipun hinta on 2RMB ja sillä pääsee johonkin päin keskustaa. Meillä ei tietenkään ollut hajuakaan mihin valitsemamme bussi oli menossa, mutta yhdellä vaihdolla päästiin näppärästi keskustaan. Paluumatkan hinta per lärvi oli siis 4RMB eli 0,5€ (vertaa taksi 40RMB/nenu).

Joulukuussa Chengdussa voi olla todella kostea ja kylmä ilma. Ja sitä se oli juuri tuona päivänä, kun vierailimme pandakeskuksessa. Se kylmän kostea ilma meni luihin ja ytimiin. Huulet olivat ihan siniset ja jalat aivan jäässä, kun lähdettiin takaisin kohti keskustaa. Ilman lämpötila oli kuitenkin +3'c ja meikä oli jäässä kuin ankka. Eli ihan vinkiksi: Sichuanin maakunnassa voi olla ihan helkkarin kylmä joulukuussa sen kostean ilman vuoksi.

Nuo hellyyttävät pandat olivat kyllä niin suloisia ja ehdottomasti tämä paikka oli reissumme kohokohta. Ihan huippu kokemus.