Ensimmäinen päivä Budapestissä: viiniä, possua ja kauniita maisemia

Paikka: Budapest

Aika: 4 - 7.12.

Hotelli: Mercure Budapest Duna hotel, n. 30€ / yö

Lennot: Norwegianin suorat

Sää: harmaa ja sateinen

Viikko sitten torstaina hyppäsimme Norwegianin kyytiin ja lensimme yhteen matkakohdelistalla pitkään olleeseen kaupunkiin, Budapestiin. Lento Budapestiin kesti 2h ja rapiat eli juuri passeli lentoaika. Budapestin kansainvälinen lentokenttä sijaitsee noin 15 kilometrin päässä keskustassa. Halvin tapa on napata bussi 200E Kobany Kisbek- metroasemalle (metrolinja 3) ja jatkaa sillä keskustaan. Molempiin kannattaa ostaa lippu etukäteen kentältä. Hintaa per nenukki lipuilla oli alle 2€.

Olimme hotellilla melko myöhään, klo 22 jälkeen. Lähdimme melkein heti etsimään ruokapaikkaa, mutta monissa paikoissa keittiö oli jo mennyt kii tai menossa kii. Paikallinen döner mesta lopulta pelasti kurnivat mahamme ja saimme ruokaa. Söin lautasellisen jotain kanakasvissetin näköistä ja johan lähti nälkä.

Ennen palaamista hotellille nukkumaan, kävimme Tonavan varressa räpsimässä kuvia. Liberty Bridge oli huikean hieno pimeellä. Kerkesimme juuri ottaa haluamamme kuvat, kunnes klo 00 sillan valot sammuivat. Torstai-iltana keskiyön aikaan kaupunki oli typötyhjä ja jopa hiukan pelottava.

Seuraavana aamuna lähdimme liikkeelle innosta soikeana. Pitkä viikonloppu tarkoitti sitä, että oli koko perjantaipäivä aikaa nähdä kaupunkia (ei vain la-su). Suuntasimme ensimmäisenä Great Market Hallille, joka on yksi ehdottomasti käymisen arvoisista paikoista kaupungissa. Perjantaina aamupäivästä väkeä oli tasaisesti liikkeellä, mutta kauppahallissa ei missään nimessä ollut tungosta. Ihmettelimme kaikenlaisia kojuja ja mukaan tarttui kuuluisaa paprikajauhetta. Pakko muuten nostaa hattua rehelliselle kauppiaalle. Ostokseni teki 980 forinttia ja olin antavinani hänelle 1000 forinttia, mutta annoinkin vahingossa 10 000 (hups, moka). Sain 20 forinttia takaisin ja lähdin tyytyväisenä kävelemään pois. Myyjä kuitenkin huusi kovaan ääneen perääni ja kiikutti vielä setelit käteeni. Olen ollut paikoissa, joissa ei IKINÄ näkisi noita seteleitä, mutta tämä nainen hymyili ja sanoi, että olin antanut 10 000 forinttia, kas tässä vaihtorahat. Ilme kertoi, että pidäppäs turisti tarkempi huoli rahoistasi. Jäipä hyvä mieli rehellisestä toiminnasta. :)

Kauppahallilta jatkoimme matkaa turistikadulle Vaci utcalle. Olihan sen nyt nähtävä. Kuppilaa, ravintolaa ja myymälää riitti joka kadunkulmassa. Jatkoimmekin suoraan Vörösmarty Ter- aukiolle, jossa paikalliset joulumarkkinat sijaitsivat. Päätimme ottaa mukilliset mulled winea. Toisella puoliskollani valui kuola katsellessaan niitä makoisia possuleipiä, makkaroita ja mitä niitä lihamötiköitä olikaan myynnissä.

Vörösmarty Ter aukion vieressä on kiva ravintola nimeltä

Boom and Brass

. Istuimme lasillisella loungebaarin puolella. Ehdottomasti suosittelen paikaksi lepuuttaa jalkoja. Tosi kiva paikka!

Pienen huilihetken jälkeen suuntasimme kohti Linnavuorta. Näkymä Tonavan toiselta puolelta oli jo upea. Valittevasti päivä oli hyvin harmaa, joten kuvat eivät anna oikeutta maisemalle. Kävelimme Elisabeth Bridgen yli ja otimme suuntimeksi Hotel Hiltonin. Hiltonin yhteydessä, kellarissa,  sijaitsee viinikellari nimeltä

Faust Wine Cellar

, joka on nyt juuri se paikka, mikä pitää kirjoittaa muistiin miettiessään Budapestin käyntikohteita. Olin yrittänyt varata meille pöytää etukäteen (ehdottomasti tehtävä), mutta kaikki päivät olivat jo täynnä. Sitten paikan wine manager soitti mulle aamupäivästä ja ilmoitti peruuntuneesta pöydästä ja niin me pääsimmekin viinejä maistelemaan. Mahtava tyyppi muuten! En muista milloin olisin saanut niin ystävällistä palvelua.

Otimme viiden viinin maistelupaketin, jonka lopussa yhtä suosikkiaan sai vielä lasillisen. Sommelier kertoi hyvin tarkasti viinialueesta, rypäleestä, mausta, ruokasuosituksista jne. viiniesittelyn yhteydessä. Viinit olivat kaikki unkarilaisia ja oikein hyviä. Paikka oli pieni, niin tunnelmallinen ja romanttinen. Aikaa viinejä maistellessa vierähti parisen tuntia. Hinta kahdelta hengeltä oli n. 10 000 forinttia. Tippiä pitää jättää.

Viininmaistelun jälkeen jatkoimme kävelykierrosta linnavuorella. Maisemat olivat upeat. Pestin puolella oleva parlamenttirakennus näytti etenkin pimeällä huikelta. Linnavuorella ihmeteltyämme kävimme juomassa kupit kahvia ennen paluuta takaisin Pestin puolelle.

Sitten oli vuorossa se O:n päivän kohokohta. Possudinneri. Sitä ennen söimme joulumarkkinoilla alkupalaksi crepin, jonka täytteenä oli sour cremeä, suolakurkkuja ja juustoa. Ennen pääruoan tilaamista pureskelin huuliani, kun näin, miltä meidän illallinen näytti. Lautaset täynnä lihaa (eihän se possuannos yhdelle lautaselle maistunut). Kylkeen sitten paikalliset oluet ja avot, tervetuloa Unkariin! Koska kaikkea pitää maistaa, olin urhea ja pureskelin possua noin muutaman haarukallisen. Sitten riitti lihansyönti. Kiitos, kokemus oli. Joulumarkkinoilla oli muuten todella kiva tunnelma. Ihmiset nauttivat katuruoasta ja iloinen pulputus kuului joka pöydästä.

Kun maha oli "täynnä", päätimme vielä suunnata katsomaan kuuluisaa rauniopubia Szimpla Kertiä. Hieno paikkahan se oli. Toinen paikka, jossa suosittelen vierailemaan. Oikein kunnon hipsterimesta. Szimpla kertiltä matka vei sitten hotelille, vielä yhden Sörözön kautta.

Nukahdin heti, kun pääsimme hotellille. Jalat ja maha kaipasivat lepoa. Päivä oli kiva ja sen aikana ehti näkemään paljon asioita. Olin ensimmäisen päivän jälkeen hyvin vaikuttunut Budapestista ja kaupungin halvasta hintatasosta.