Budapestin toinen päivä: kahvilaelämyksiä ja kylpemistä

Takaisin Budapestiin.

Ihan ensin täytyy aloittaa murmutuksella. Mikään ei nimittäin saa niin ärsyyntymään kuin huono aamiainen.Varsinkin reissun päällä. Jos maha kiljuu ruokaa, niin sitä on saatava. Jos aamiaispaikka osoittautuu huonoksi, niin siinä voi helposti olla päivä pilalla. Valitettavasti Budapestin reissulla eteen osui tällainen huono aamiaispaikka. Kello lähenteli jo lounasaikaa, mutta aamiaista oli vielä tarjolla. Valitsimme aamiaisbuffetin ala carte-annosten sijaan (virhe). Tietenkää tällaiselle pupua muistuttavalle kasvisten rouskuttajalle ei aamiaispöydästä löytynyt oikein mitään syötävää. Pitkin hampain sain laitettua suuhun vähän makeaa croissanttia (virhe) ja yhden omenan. Kahvia en saanut, koska se oli loppu. Palvelukin oli paikassa ihan älyttömän ylimielistä. Päivän aloitus: huono.

Lauantaipäivä Budapestissa oli sateinen. Huonon aamiaisen jälkeen päätimme kävellä paljon kehuttuun kahvilaan nimeltä

The New York Cafe

. Paikkaa ei muuten kehuttu ihan turhaan. Kahvilasta puhutaan maailman kauneimpana kahvilana ja kyllä se nimenomaan sitä oli. Hienoin kahvila, missä olen ikinä käynyt. Kahvila on melko iso, joten pöytää ei tarvinnut pitkään odottaa. Palvelu oli todella hyvää. Hinnat on korkeat verrattuna muuhun Budapestiin. Söin lounaaksi kermaisen artisokkakeiton, joka oli taivaallisen hyvää. Istuimme pitkän tovin pöydässä. Kahvilassa kävi kamerat kovaa kyytiä ja ihmiset kiertelivätkin paljon valokuvailemassa. Näin jälkeenpäin täytyy sanoa, että kuvat eivät kerro koko totuutta. Tämä paikka pitää nähdä livenä.

Upean kahvilakokemuksen jälkeen laitoimme nokan kohti päivän toista kohokohtaa:

Szechenyin kylpylää. Budapest on kylpyläkaupunki ja kylpylöitä löytyy moneen lähtöön, mutta tuo Szechnyin kylpylä on ehdottomasti tunnetuin ulkoaltaineen. Ennen kylpylää ihastelimme Hero's squaren upeutta sekä Vajdahunyadin linnaa, joka oli niin romanttisen näköinen. Kunnon Kaunotar ja Hirviö-linna. Todella kaunis. Linnan vieressä sijaitsi muuten myös kiva luistelurata, joka oli täynnä ihmisiä illalla.Vettä satoi, muttei se tekojäällä luistelua haitannut.

Sitten kylpemään. Kylpylä oli melko ruuhkainen iltapäivän aikaan. Eteemme sattui vielä sopivasti espanjalainen ryhmä. Saimme jonottaa ihan jonkun tovin kassalle, joka tuntui olevan toooodella hidas. Suurin osa jonossa olleista oli ulkomaalaisia, vain muutamia paikallisia bongasin.

Meille oli vähän epäselvää, miten kylpylässä tulisi toimia. Missään ei oltu kunnolla selitetty, kuinka pitää toimia, missä on pukukaapit yms. Pääsylippu oli

4300 HUF

. Saimme kassalta rannekkeen, joka toimi myös pukukaapin avaimena/lukitsijana. Sitten vain porteista sisään naisten puolelle etsimään tyhjää kaappia, laittamaan bikinit päälle ja eikun kylpylöimään. Eli homma olikin ihan iisi. Jos menette tuonne kylpemään niin muistakaa ottaa oma pyyhe ja jotkut läpsyt mukaan. Oli meinaan aika liukasta paljain jaloin kävellä kylpyläalueella. Me menimme suoraan ulkoaltaaseen ja voi vitsi, miten ihanan lämmintä se vesi oli. Kävimme myös saunassa ja kylpylän sisällä olevissa altaissa, mutta ne eivät olleet läheskään yhtä miellyttäviä kuin ulkoallas. Illan pimetessä ulkoaltaassa lilluminen oli ihanan tunnelmallista ja päällimmäisenä jäi mieleen rento ja hyvä mieli. Suosittelen!

Kylpylöinnin jälkeen maha alkoi kurnia. Suuntasimme Euroopan toiseksi vanhimmalla rämisevällä metrolinjalla takaisin keskustaan. Muistakaa pitää huolta, että teillä on voimassa oleva ja leimattu lippu, kun matkustatte julkisilla Budapestissa. Lipuntarkastajia on paljon liikenteessä. Kertalippu maksaa 350 HUF.

Kävimme illalla syömässä Noir et L'Or nimisessä ravintolassa. Ravintolassa soi livemusiikki ja Budapestin tyyliin ravintola oli tosi kiva. Ruoka ja viini oli hyvää. Ravintolan kulmalta löytyy yksi suosituista baarikaduista, jossa oli kuppiloita joka lähtöön. Me kävimme vielä katetulla terassilla lämpölamppujen alla nauttimassa yhdet virvokkeet ennen kuin suuntasimme kaatosateessa takaisin hotellille. Kello oli taas vaikka mitä ja uni maistui.

Seuraavana päivänä koittikin sitten kotiinpaluu. Ehdimme vielä käydä joulumarkkinoilla maistelemassa kaikkea mahdollista, testaamassa kuuluisaa

Hummus Bar

- ravintolaketjua sekä istuksimaan vielä kerran Boom & Brass- loungebaarissa. Ehkä eksyin kenkäkauppaankin. Sunnuntainakin sää oli kehno, joten ulkona tallustelu jäi vähän suunniteltua vähemmälle.

Kaupunkiloma Budapestissa oli loistava hyvän fiiliksen loma.

Pisteet lomalle 4.5/5! Puoli pistettä lähti huonon sään ja aamiaisen vuoksi ;)

Lopulta toin reissusta kotiin viemisinä vähän kehnomman olon. Olin jo ehtinyt tuossa vähän aikaa sitten hehkuttamaan, miten en ole ollut kipeänä koko vuonna. Noh, eikös sitten lentokoneessa noussut kuume ja reissun jälkeiset pari päivää meni sängyn pohjalla toipuessa. Myös kuuluissa reissupöpö kiusasi mahaa koko seuraavan viikon. Reissu siis hyvä, tuliaiset vähän huonommat.