Miniloma Lontoossa

Kun syksyn tallailee tuttuja reittejä töihin, töistä salille ja salilta kotiin, alkaa pienen reissuhirmun mieli tehdä ulkomaille. Tuo tuttu pyhäkolminaisuus TYÖ-SALI-KOTI on niin tuttu ja turvallinen. Myönnän pitkästä aikaa, että syys-lokakuussa oli vain kiva olla kotona.

Rauhoittua. Levätä. Nukkua. Ihan olla vaan. Aina ei tarvitse höntyillä joka suuntaan pää kolmantena jalkana. Rentoutuminen ja rauhoittuminen on välillä äärimmäisen vaikeaa, mutta kyllä siihenkin pystyy, kun oikein harjoittelee ;) Olen siis keskittynyt olennaiseen nyt syksyn aikana: tehnyt töitä ja pitänyt itsestä huolta, että jaksaa taas reissata ja mennä.

Onneksi olin kaukaa viisas kesällä ja ostin meille lennot Lontooseen lokakuun viimeiselle viikonlopulle. Kesällä ajattelin, että syksyllä on varmasti kiva käydä jossain tuulettumassa. Kun lokakuun viimeisenä päivänä hyppäsimme lentokoneeseen, olin niin miniloman tarpeessa ja niin innoissani.

Lontooseen voi aina mennä ilman suurempia suunnitelmia. Ja ehkä parempi onkin, ettei niitä suunnitelmia tee liikaa, sillä tekemistä siinä kaupungissa riittää. Vietimme Lontossa vain viikonlopun, joten aikaa ei ollut ihan liikaa. Me nautimme viikonlopusta todella paljon. Kamera pysyi laukussa melkein koko viikonlopun. En halunnut ikuistaa hetkiä linssin takaa, vaan nauttia jokaisesta hetkestä tässä ja nyt.

Yövyimme Islingtonissa

Doubletree by Hilton

- hotellissa, mikä on ihan Angelin metroaseman vieressä ja pienen kävelymatkan päässä Kings Crossilta. Hotelli oli tosi jees, suosittelen. Huoneen hintaan ei meillä kuulunut aamiaista, mutta se ei haitannut. Hotellin lähellä on useita kahviloita, joissa voi nauttia aamupalaa.

Mitä ehdimme tekemään viikonlopun aikana? No ei oikeastaan mitään ihmeellistä. Perjantaina ihmettelimme Halloween-hörhöjä Lontoon kaduilla, kävimme italialaisessa ravintolassa syömässä ystävien kanssa ja nautimme parit G&T:t ennen nukkumaanmenoa. Tuntuipa muuten raskaalta perjantai-iltana tuo kahden tunnin aiheuttama jet lag. Kyllä ihminen vain tulee vanhaksi.

Lauantaina suunnistimme kaupungille hyvissä ajoin. Menimme Oxford Streetille ennen ruuhkia. Halloween oli väsyttänyt ihmiset, joten aamupäivällä Oxford Street oli melko hiljainen. Shoppailimme hiukan ja sen jälkeen menimme nauttimaan aurinkoisesta päivästä Hyde Parkiin. Lämpötila oli +15'c kieppeillä ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Eipä olisi uskonut, että kyseessä oli marraskuun ensimmäinen päivä.

Hyde Parkista suuntasimme hotelille ja lounaalle Angelin metroaseman vastapäätä sijaitsevaan kinkkibuffaan (en tietenkään muista nimeä). Huoneessa hetken aikaa levättyämme otimme metron Bankiin ja lähdimme kävelemään Thamesin vartta pitkin aina Covent Gardenin huudeille asti. Pysähtelimme siellä ja täällä. Lopulta päädyimme Sohoon, jossa ystävämme jo meitä odottelivatkin. Menimme syömään korealaiseen

Arang

-ravintolaan. Ja oli muuten hyvää ruokaa. Korealainen ruoka on kyllä niin huippuhyvää. Lopulta kellon näyttäessä taas puoltayötä jalkamme olivat koko päivän kävelemisestä väsyneitä ja mahakin oli niin täynnä, että nukahdin minuutissa painaessani pään tyynyyn hotelilla.

Sunnuntaina olikin sitten kuuluisa koiranilma. Vettä satoi perhanasti eikä ulkona tehnyt mieli kävellä. Uhmasimme kuitenkin säätä ja lähdimme keskustaan kävelykierrokselle ja päädyimme poistamaan Uniqlosta muutamat vaatekappaleet mukaamme. Ehdimme nauttia Sohossa lounaan ennen lentokentälle lähtöä. Vähän ehkä harmitti huono sää, mutta Lontoo on Lontoo. Siellä sataa aina.

Viikonloppu menee aina liian nopeasti. Niin meni tuolla Lontoon keikallakin, mutta silti sanoisin, että viikonloppu tuntui ainakin päivän pidemmältä. Olin täynnä energiaa, vaikka saavuimme kotiin keskiyöllä. Viikonloppu muissa maisemissa voimaannutti todella paljon. Olisimme voineet matkustaa mihin tahansa muuallekin nauttimaan minilomasta, mutta välillä on hyvä käydä ihmettelemässä suurkaupungin sykettä.

All in all, Lontoo on hurjan kiva paikka minilomalle. Ainakin silloin, kun haluaa vaihtaa vähän isompiin ympyröihin. Viikonloppureissu herätti kaikki menohalut hetken tauon jälkeen. Ja ei mun reissurepun tarvitsekaan odottaa pitkään seuraavia reissuja. Marraskuun lopussa lähdemme romantisoimaan Tallinnaan ja joulukuun alussa Budapestiin. Joululomallekin on tiedossa jotain tosi jännää! En tosin tiedä vielä, että mihin silloin päädytään :D

Pieni irtiotto arjesta auttaa jaksamaan. Niin se vain menee, vaikka ei tässä arjessa mitään valittamista olekaan :)